O & G

Salam Ramadan...

I can't sleep *sape suruh engkau pergi tibai Nescafe tadi* so, daripada membuatkan ibu berleter sebab susah nak bangun sahur lebih baik aku stay up. Well, conteng-conteng kat sini pun boleh maa~

O & G. What it stands for? Oil & Gas? nope! Obstetric & Gynecology.. kalau ade nama 'gyne' tu confirm la bab perempuan kan. Dalam bidang ni, you don't have to deal with male patient unless kalau bab infertility la. To be frank. Aku memang tak belajar lagi pun bab ni, cuma masalah dari diri sendiri yang nak menggatal pergi apply O&G. Nah! amik engkau~ Masuk labour room terus terdiam. Why me 'menggatal' nak apply? sebab....for me, bahagian ni menarik. Seriously, kalau tengok dari sudut general la kan outcome nye mostly happy things. Permulaannya memang la sakit, perit, derita but the outcome is happiness, which is baby! =D

Ade satu 'nature' yang tak berapa seronok bila buat attachment di Malaysia..*kot* Memang students akan buat attachment atas sebab atas kehendak universiti? Because this is what I have to deal most of the time

: kena conduct berapa kes?
: tak perlu
: anak staff kat sini?
: tak
: your own initiative?
: yup!
: *nodding.....

Mungkin dah terbiasa dengan 'nature' arab yang peraturannya longgar skit. So..hmm...gua bendal je la. You know, hospital dah sediakan 'pas sementara' tapi aku tak nak pakai melainkan kalau kena masuk bilik OT (Operation Theatre) sebab kalau aku tak pakai, patient akan ingat aku doktor *wink wink* so, ini akan senangkan aku untuk amik history patient, aku boleh buat few procedures, and redah je kat mana-mana. Hehehe..I told you I hate rules especially yang leceh-leceh.

1st day, Pakar O&G letakkan aku kat labour room under seorang HO. So, sedikit sebanyak..aku boleh faham la kenapa most doctors tak suka memori menjadi HO. Another thing is, *take a deep breath* aiyaaahh....I observe ke'seksa'an seorang ibu kena lalui sebelum deliver baby dan ....happy moments. Bila tengok si ibu bagi breast feeding for the first time to her baby, subhanallah. You can feel the bonding between them. Dan satu perkara yang ermm...sedikit bengang jugak la walaupun aku takde kena mengena dengan patient. Ade seorang patient, primip (primigravida) G1 P0 means first pregnancy, walaupun husband boleh buat choice tapi sepatutnya kena la teman wifey you! tolong urut-urutkan sikit ke. Ni biler doktor tanya, 'where is her husband?', 'husband dia tak nak masuk'. Panas telinga aku dengar! Kalau tu anak ke-10 takde la aku kisah sangat kot, tapi ni FIRST PREGNANCY la! Pukul 10 pagi dah bukak 7cm, tapi aku tengok patient tu dah macam separuh nyawa dah. Pukul 11 pagi pun masih lagi 7 cm. I don't know how long she takes to reach 10 cm tapi OMG, kesian dia nak lalui tu tanpa suami.

'a human body can bear only upto 45 Del (unit) of pain. 

But at the time of giving birth, a woman feels up to 57 Del of Pain. 

This is similar to 20 bones getting fractured at a time!!!!'

Meh sini aku sumbat urine catheter dalam mulut husband dia then berleter 'pandai buat! tapi nak suruh teman pun tak nak!'. Kalau la boleh transfer uterus ke dalam badan lelaki........

Aku rasa bahagian O&G ni buat aku emotional...ke aku yang over?~


Then aku duduk kat klinik pakar with Dr. N. Pakar O&G yang aku tabik spring! =D Beliau suka bahagian infertility, mula-mula aku tergelak but she got a point 'best tau tolong orang nak dapatkan anak' that's what she said. Tak best bler jumpa kes yang serious, rasa macam tak percaya patient kat depan mata kte ni ade kanser. Tapi seronok bler jumpa pasangan yang tak sabar nak dapat baby! dan rasa teruja bler doktor tunjukkan twins melalui ultrasound. =D Subhanallah dengan kuasa Allah apa-apa pun boleh jadi.

Ade seorang HO datang mintak tandatangan beliau untuk permohonan transfer ke hospital lain atas sebab suaminya bekerja di tempat lain but she refused to sign.

She told me ' bila awak dah jadi HO nanti, jangan nak mintak transfer. HO shouldn't be transferred! Awak belajar atas duit tax rakyat, so bila awak dah habis belajar awak kena la berkhidmat. Orang dekat Sabah & Sarawak pun cukai jugak. Belajar jauh-jauh, dulu jarang balik Malaysia, sekarang dah balik malaysia, dah ada AirAsia pun nak merungut lagi'

She is cool. Seriously. Dia sukakan cabaran, I bet! Sebab sewaktu HO dia apply untuk ke Sabah dan sewaktu MO ke Kapit. Bila tengok cara dia buat kerja, boleh nampak yang dia sangat berdedikasi dan aktif. Now she is my idol! =D tapi sekarang dah rasa sunyi tanpa 'my Google' (senior medical students dari UIA)

p/s: alihkan perhatian untuk tak fikirkan perkara lain. Tak boleh nafi perkara tu..... =(

Comments

Popular posts from this blog

taking over my mom..

what you will do when......

cara hilangkan stress masa hari exam~~