on being wrong

Salam~

Tengah malam, makan red velvet cupcake selepas buat revision harini.. dan sambil tengok youtube. Multi-tasking~

Sebenarnya benda ni dah terfikir lama, dan berlaku lagi kelmarin....

Pernah tak berada dalam situasi kita rasa kita dah betul, tapi orang lain anggap kita salah. Dan kita start doubt kita ni sebenarnya betul ke salah? Dan adakah salah untuk berada dalam kedudukan 'salah' tu? ataupun ke sebenarna kita memang betul? haaa~ hambik kau, lembut lidah. cuba sebut laju-laju.

there was a situation semasa Family Outing, ada sukaneka and horse riding. Dalam kedudukan umum, di mana semua orang ada. Aku duduk dengan mood frust, siot tul kuda tu tak lari, at least laju la skit .Datang seorang musyrif, boleh kira kawan laki dalam batch yang sama la kan. Dia tanya apa sebenarnya akhawat tengah buat kat bahagian padang lagi sebelah tu. Pelik bebenor kot tengok kita main pistol air warna hijau (mainan sebenarnya Running Man la kan), then I explained bout the game dan dia citer camne Adib dengan hebatnya menunggang kuda. haa~ gua dah cakap dah, dia ade taktik sebab tu dia hebat.

Few minutes later, kena tegur jangan bergaul dengan musyrif. TEEETTT! pelepap kat muka. Then I started to think was I on being wrong or being right? Tau-tau je la ikhtilat kat Mesir macam mana, 10x thumbs up kot. Tapi, hmm...aku bukan jenis orang yang akan buat sesuatu tanpa pegang prinsip. Tempat public, bukan aku sorang je yang duduk kat situ, kerusi dia kat belakang, kerusi aku kat depan. ade jarak kot dan aku memang takkan bercakap dengan sebarangan orang. I thought I was on being right, my pure intention was to tell him what we're doing. Musyrif = penjaga.

So, bila ade orang tegur, terbina lah 'Perception'. that one. anda tahu apa yang aku maksudkan

Aku terfikir, mungkin sebab situasi tu dalam public, kelompok berbeza dan dalam pemikiran berbeza. Mungkin aku tak patut bercakap langsung dengan musyrif tu kot. But comes to this matter kan........ dalam hospital nanti, or bila dah master nanti...ade masa jugak yang kita akan bercakap/mingle dengan kaum Adam sekurang2nya nak dengar pendapat. So that's why aku taknak bina diri  dengan terlalu 'restrict' kan diri aku sendiri. Be a dynamic person so you can adapt to any situation tapi......... jangan cross the line.

-Trusting too much on the right side of anything can be very dangerous-

Well, I'm not trying to convince you I was definitely on being right. You have your own way of thinking and I respect that. I don't want to make perception of you coz it may lead to bad thing.......na'uzibillah



Termasuklah bila dalam conversation, interview, but mostly dalam conversation la. You can get the impression that they are trying to make you listen to them. Me? of course aku takkan terima apa-apa fakta sebulat2nya, at least Wikipedia free kot. So can you imagine people like me talking to those kind of people who are trying to hypnotize me? Here are my words:

1) Walaupun dalam debate sekalipun, bila dapat pihak govern / opposition. Selepas buat research, tak dapat nafikan pihak lawan pun ada betulnya.

2) Kat mana kita pergi, memang patut kita pegang pada prinsip. tapi bukan dengan APPLY prinsip tu pada orang lain, atau kita akan bertanggapan buruk pada orang tu, Macam mana kita nak tegur / pimpin / sampaikan dakwah kepada orang, kalau kita letak JUDGEMENTAL di hadapan?

3) MAKE MISTAKE! Bila kita salah, baru kita dapat belajar apa yang betul sebenarnya. See, it doesn't sound bad on being wrong.

4) Suppress your anger or emotion but not your ideas or views. Speak your mind

5) Listen, understand, and respect others opinions. That's how you widen your knowledge, building up your way of thinking.

6) Above all, it's about learning not justifying.

Apa yang aku dok bebel pagi-pagi buta macam tak sedar diri esok kelas straight sampai petang, adalah sangat general. Kalau kita dah lalui pelbagai situasi dan jumpa ramai orang, faham la kot apa yang aku maksudkan. Apa-apa pun doa, supaya dalam apa jua situasi pun Allah pimpin kita, tarik balik kalau terpergi jauh dan hidup berlandaskan syariah.

Comments

Popular posts from this blog

taking over my mom..

cara hilangkan stress masa hari exam~~

makanan didahulukn, perut diutamakn~