Just let me be a better person without me judging anyone else.

that moment when you got that look. yup! that look. you know you were judged. you know there is something that people don't like in you. may be my refusal or  in any particular thing? I don't know. could be my personal life? i don't know. Really. May be because i troublesome other people. I don't know. But among of those reasons. there must be something. or may be one of them is true.

senyap. senyap. that's the key.

and doa. doa dalam hati. try to do your best. your best that could please other people.

well, may be that could be counted as an effort.

I am surrounded by people struggling to be a better person. Well, that's what people do. That is a part of life.  Sometimes, I choose to observe people, -action-, asking for opinions,  listen to what they say -words-. sometimes I eavesdropping. Ops. This is the truth, of which few people would argue or deny.
Dah buat kajian. dapat lah hasilnya.

Contradict to what our Prophet told us to do.

Why are you looking down to those people who apparently, seem 'less' than you?

'Eeeee, tengok tu dia blablablablablabla'

'Alaa, dia kan blablablabla'

'Kalau baik kat dalam mesti dapat tengok kat luar' 'Baik kat dalam mesti boleh nampak kat luar' and blablablabla. Bila dah pegang prinsip tu, lupa. Lupa pulak untuk yang ni. 'Don't judge a book by its cover'. Cerita ugly duckling. yang bertukar jadi swan. Lupa yang kita tak tau sepenuhnya hati orang tu. Lupa peribadi Rasulullah s.w.t. Lupa yang ada orang yang jauh lagi baik dari diri kita. Lupa.

Tengok sekeliling.

Entah-entah, tukang sapu sampah tu yang masuk syurga, mana tau setiap masa dia sapu sampah sambil tu dia berselawat?

Entah-entah peminta sedekah tu la yang masuk syurga, selalu mendoakan orang lain

Kalau kita sibuk baiki diri, kita takkan nampak keburukan orang lain

Jangan ukur orang lain dengan pembaris kita. Cukup Allah dah letak malaikat Raqib dan 'Atid 'mengukur' 24 jam. Cukup markah final exam menentukan siapa bagus siapa tak. Eh? Erk. tetiba keluar topik. Tak perlu jadi pembaris palsu sebab kita bukan Pencipta Mutlak. Kita tak pegang cop 'Hak Cipta Terpelihara'

Ana, kau cakap macam ni kat orang, kau mungkin tak nampak 100 kebaikan dia.

nisfu sya'aban.

Doa yang hanya Dia tau. Hanya Dia.

p/s: tulis laju-laju tanpa proofreading. Tqa tengah tido, tak boleh bukak lampu.

Comments

Popular posts from this blog

Finally

jawap soalan, *PIANO*

nurul nabihah bt zakaria~~